کد مطلب:134018 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:209

ثروتهایی که از بیت المال به دست آمد
حكومت عثمان به جمعی از مردم بی ایمان و متملق فرصت داد تا با خدمت صادقانه خود بدستگاه وی و عمل بر طبق هوسها و رضای خلیفه حداكثر بهره برداری از بیت المال مسلمین بنمایند. و ما اكنون بعضی از آنان را با قسمتی از ثروتهائی كه اندوخته بودند در اینجا نام می بریم. یعلی بن امیه در هنگام مردن پانصد هزار دینار طلا از خود بجای گذارد و ارزش املاك و بقیه ی ما ترك او سیصد هزار دینار طلا بود [1] .

عبدالرحمن بن عوف صد اسب و هزار شتر و ده هزار گوسفند داشت و هنگامی كه از دنیا رفت چهار زن داشت و یك هشتم ما ترك او را بین چهار زن تقسیم كردند با این حال به هر زن هشتاد و چهار هزار دینار رسید [2] .

طلحة بن عبداللَّه درآمد او روزانه از املاك عراق به هزار دینار می رسید [3] .

زید بن ثابت آنقدر طلا و نقره از او بجای ماند كه پس از مرگ وی آنها را با تبر شكستند و


بین ورثه اش تقسیم كردند و قیمت بقیه ما ترك او هم هزار دینار طلا شده بود [4] .

- اینان از كارگردانان مهم دستگاه خلافت بودند، كسانی كه همه چیز (حتی قانون و مقررات اسلامی) را فدای رضای خلیفه و تأمین هوسها و خواسته های او می كردند. اینجاست كه انسان بیاد گفته ی علی علیه السلام در خطبه ی شقشقیه می افتد هنگامی كه آن بزرگوار درباره ی عثمان و بنی امیه و كارگردانان حكومت او وضع بیت المال مسلمین در دست آنان سخن می گوید»... و قام معه بنوامیة یخضمون مال اللَّه خصمة الابل نبته الربیع [5] یعنی هنگامی كه عثمان به خلافت قیام كرد اقوام و خویشانش (بنی امیه) هم با او برخاستند و مال خدا (بیت المال) را خوردند مانند شتری كه علفهای (نرم و لطیف) ایام بهار را می بلعد».


[1] مروج الذهب ج 2 صفحه ي 223.

[2] مروج الذهب ج 2 صفحه ي 222.

[3] مروج الذهب ج 2 صفحه ي 223.

[4] مروج الذهب ج 2 صفحه ي 222.

[5] نهج البلاغه شرح شيخ محمد عبده جزء اول چاپ مصر صفحه ي 30.